Torsdag 2011-04-14

Jag hade ju tidigare planerat att köra i Calobrapasset idag, men efter att räknat ihop sträckan insåg jag att det nog blir lite väl mastigt för en dag då det är 16 mil tur och retur dit och sedan ytterligare 28km ned och upp från Sa Calobra. Jag bestämde mig istället att prova bergen längs den sydvästra kuststräckan mellan Andtrax och Valdemossa på vägar som jag inte cyklat på tidigare.

Jag kom iväg vid strax efter nio och cyklade längs strandpromenaden till Palma. Väl i Palma hade jag stora problem att hitta rätt väg ut ur staden ( det är ingen vidare skyltning) så jag irrade nog omkring i 40 min innan jag tillslut frågade en äldre herre om den rätta vägen.

När jag väl kom in på rätt väg så började genast stigningarna upp mot Coll de sa Creu, som för övrigt är ett militärt övningsområde. I uppförskörningen blev jag ganska tidigt omkörd av en tysk cyklist och hornen växte ju såklart ut och efter ett tag cyklade jag om honom med ett glatt –”servus”.
Så där höll vi på ett par gånger, men efter utförskörningen ned mot byn Calvia stannade vi till och pratade ihop oss om vilka vägsträckningar var och en hade planerat. Eftersom vi cyklade ensamma bägge två och var jämnstarka så kom vi snabbt fram till en gemensam sträcka och vi slog följe. Jan var en 28-årig försäkringsmäklare och triathlet från Stuttgart som var här på Mallorca med sin triathletklubb och tränade cykel. Även han bodde i Playa de Palma fast på ett annat hotell. Hans kompisar var ute på en 18-mils träningsrunda inför ironman och han tyckte det var en för tuff distans då han endast tävlade i kortdistanstriathlon och gav sig därför iväg själv på en egen runda

Jan och jag fortsatte tillsammans mot Andratx och kuststreckan över bergen Coll de sa Gremola, Coll des Pi och Coll Claret var helt underbart vacker. Slingrande serpentiner precis på kanten mot brådstupet ned mot ett knallblått hav. Uppförsbackarna var inte sådär fruktansvärt tuffa som den i Soller, Sa Batilla eller Sa Calobra utan var mer humana och efter en stunds uppförsbacke kom snart en lika lång slingrande utförskörning så man fick tillfälle att hämta andan.

Utsikt mot kusten

I Estellencs stannade vi och fikade på en mysig restaurang. Stället var fullknökat med cyklister så jag och Jan knödde oss ned bredvid ett polskt äkta par som var på väg i motsatt riktning. Vi hade en trevlig pratstund medan Jan tog en espresso och jag en kaffe och den sedvanliga baguetten med ost och skinka.

När vi sedan fortsatte gjorde sig baguetten påmind i magen i stigningarna upp mot Banyalbufar. Jag hade det riktigt slitigt medans Jan stack iväg uppför som en duracellkanin. Jag fick flåsande säga att det var helt OK att han stack iväg själv och att han inte behövde vänta in mig eftersom han var så pass mycket starkare än mig. Men han sa att han inte hade bråttom och erbjöd mig energi-gel om jag var krokig, men jag sa att det var baguetten som jag åt som bara skulle smältas, men tryckte trots allt i mig en halv tub och som i ett trollslag kom krafterna tillbaka.

Vi stannade till i Valdemossa och köpte vatten. Verkar vara en mysig stad som jag gärna skulle vilja återkomma till och utforska närmare. Efter Valdemossa började den verkliga utförslöpan som gick på en helt nyasfalterad väg ned mot Palmanyola och Sa Cabaneta. Vi turades om att ligga främst då luftmotståndet var högt i de höga farterna. Jag kände mig för tillfället urstark.

Jan ligger framför och tar vinden

I Sa Cabaneta hade vi problem att hitta rätt väg igen och irrade runt ca 20 min tills vi hittade ett holländskt gäng på ca 20 personer med guide som skulle åt samma håll. Vi hakade på dem och rullade i en jämn och hög fart  med hela vägen tillbaka till Playa de Palma.

Väl framme i Playa de Palma tog jag och Jan en öl på ett tyskt vattenhål för cyklister ”Tango bar” ca 500m från mitt hotell. Vi satte oss vid ett bord med två tyska pensionärer och pratade om allt möjligt och drack ett par öl. Jag fick träna på min gamla skoltyska då gamlingarna inte kunde engelska så bra. Jag fick Jans e-postadress så jag kunde skicka bilderna jag tagit under dagen och sedan var det dags att bryta upp för dusch och middag.

En riktigt trevlig dag och jag känner mig förvånansvärt pigg i benen trots 140km och 1867m ackumulerad stigning.

/ Johan

Se dagens runda här.

Katedralen i Palma sett från cykelvägen längs strandpromenaden.