Cykeldag 10, 2010-04-19

Hej igen. Jag har varken haft tid eller ork att uppdatera er beträffande gårdagens tävling då det var en händelserik dag (blir nog lång text) och loppet, det tog alla mina krafter. Det var ett långt och ansträngande lopp med två ordentliga stigningar varav den ena var Col de Sóller som jag cyklade i motsatt riktning i söndags.

Jag får be att återkomma om tävlingen senare, men kan i alla fall meddela att det var ett fantastiskt lopp och jag tog mig i mål på tiden 6:07:00 trots tre! punkteringar. Tiden är jag mycket nöjd med och jag kom på en 156:e plats av drygt 300 startande.

I morse tog jag tag i att börja packa ihop direkt när väckarklockan ringde 06:30 i och med att det i dag var dags för hemfärd. Planet skulle gå först 21:00 från Palma, så det fanns god tid till att hinna med en sista cykeltur på förmiddagen och ändå hinna med att rengöra cykeln, duscha och packa ned cykeln innan bussen (kollektiv) skulle avgå kl. 15:00.

Den trevliga hotellägaren har tidigare lovat att han håller mitt rum till om det skulle visa sig att min flight inte skulle kunna avgå på grund av vulkaneruptionen på Island. Det kändes skönt att bostadsfrågan i alla fall var löst.

Frågan var ändå om planet skulle kunna avgå eller inte. På morgonen framgick det på Air Berlins hemsida att flighten skulle avgå som planerat, men nyhetssändningar och information på Kastrups flygplats hemsida tydde på att det sannolikt skulle bli inställt.

För att kunna ta min cykeltur lovade min kära hustru och min kära mor att bevaka flighten på internet och meddela mig via SMS om det skulle komma några nya besked i frågan. Det var verkligen gulligt. Tack bägge två för hjälpen! Det var skönt att slippa att oroa sig över det under cykelturen. Det har heller inte varit så lätt att få tillgång till hotellets uppkoppling, då det är många strandsatta resenärer som vill uppdatera sig om läget om sina respektive flighter.

Jag åt frukost och gav mig sedan iväg på en runda på ca 2 tim som gick via Petra och Santa Margalida. Det var ett kanonskönt väder med lätt motvind första halvan och en lite kraftigare medvind andra halvan som gjorde att jag fick upp en ordentligt god fart norröver.

Efter rundan tog jag tag i cykelvården så att inte cykeln skulle skita ner den hyrda cykelväskan. Mina belgiska vänner stod också utanför cykelförrådet och gjorde i ordning sina cyklar då de (efter 4dgr väntan) nu äntligen skulle få fara hem i morgon. De skall flyga till Barcelona och åka med buss vidare till Bryssel.

De cykeltokiga belgarna gratulerade mig för gårdagens fantastiska prestation. -Champion de Grand Prix” sa de en efter en. De hade fått det hela om bakfoten. Under gårdagskvällen då jag kom hem till hotellet efter tävlingen hade jag visat min silverfärgade medalj för några av belgarna (alla deltagare fick medalj) och de hade tydligen trott att jag rott hem 2:a platsen i tävlingen. Samma var det under frukosten i morse och under middagen i kväll, då ryktet även hade spridit sig till de nästan lika cykeltokiga tyskarna.  -Ahhh Sie bin ein champion, sehr gut meine freund. Jag har försökt dementera i möjligaste mån, men har väl en ryktesspridning kommit igång är det svårt att få stopp på det. Efter ett tag tröttnade jag på att dementera och även börjat trivas i rollen som ”The champ” som alla vill ha ett par ord med, så nu får de tro vad de vill.

Hur som helst blev det en hastig dusch och sedan skruvade jag isär och packade ner min cykel. Därefter stack jag ut för att få lite mat i magen. Det blev Gyros med pommes frites på en restaurang precis vid strandpromenaden. Jag satt ute till en början men gick in på insidan då det började duggregna. På ett ögonblick blev det världens skyfall och det var trevlig lunchunderhållning att studera alla flickor i sina tunna linnen som också blev överraskade av den plötsliga störtskuren.

Efter lunch gick jag tillbaka till receptionen och kopplade upp min dator mot internet och kollade det senaste, och det var fortfarande tvetydiga uppgifter om min flight, så jag ringde Air Berlin och mycket riktigt var flighten inställd. Jag fick boka om till första lediga flight och lyckades nypa sista platsen på flyget som går den 21:e, samma tid, kl. 21:00.

Därefter blev det middag, –Ahh sehr gut, Die champion…

Efter middagen skruvades cykeln ihop igen och jag cyklade till Alcúdia för att leta upp en kiosk som jag fått tips om som sades sälja snus. Någon sådan kiosk fann jag däremot inte. Var inne hos ett flertal tobakshandlare, men de skakade bara på huvudet och svarade –no, no señor, när jag visade min snusdosa och frågade  –Tabac de Suicia?

Jag får helt enkelt vara väldigt sparsam med det sista bottenskrapet i dosan jag har kvar.

I morgon planerar jag att cykla upp i bergen igen för att köra öns värsta stigning, Sa Calobra, som jag ännu inte prövat.

/ Johan

Se dagens runda i Garmin Connect här. OBS! ändra gärna till metriska enheter uppe till höger på sidan.

Se fotografier jag tog under min snusletarrunda här.